سرطان دهان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 13 دی 1400
بازدید : 236
نویسنده : mozhgan

سرطان دهان ترم وسیعی است که شامل تشخیص های بدخیمی متفاوت بافت های دهان است. با این که کنترل و پیش آگاهی بین انواع و مراحل سرطان دهان متفاوت است، اما همیشه بر زندگی بیمار تاثیر دارد. سرطان و درمان آن ممکن است بر کیفیت زندگی فرد از زمان تشخیص تا پایان درمان تاثیر گذار باشد. با بهترین متخصص ارتودنسی همراه باشید.

انواع سرطان دهان

سرطان دهان یکی از شش بدخیمی شایع در آسیا است. شایعترین فرم آن، کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) میباشد. سایر بدخیمی های حفره دهان شامل تومورهای غدد بزاقی، گره های لنفاوی، استخوان و بافت نرم است. ۹۵% موارد SCC در بیماران مسن تر از ۴۰ سال رخ می دهد.محل اصلی بروز ضایعات ، لب پایین، حاشیه های طرفی زبان و قاعده زبان و کف دهان می باشد. لثه، سطح پشتی زبان، کام از نواحی با شیوع درگیری کمترند. تومور بدخیم غدد بزاقی در غدد تحت فکی، زیر زبانی و غدد بزاقی فرعی شایع ترند.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در بارداری

دلایل ابتلا به سرطان دهان

 بروز سرطان دهان وابسته به سن میباشد. تنباکو و الکل فاکتورهای شناخته شده افزایش ریسک ابتلا به سرطان دهان میباشند. تحقیقات نشان داده اند که تا ۸۰% بیماران مبتلا به سرطان دهان سیگاری بوده اند. تمام اشکال الکل در اتیولوژی این بیماری دخالت دارند. اثرات ترکیبی سیگار و الکل، اثر سینرژیک در ایجاد آن دارند. HPV نیز به عنوان ریسک فاکتور برای کارسینوم های اوروفارنکس میباشد ولی به عنوان عامل اتیولوژیک برای سرطان دهان شناخته نمیشود. فاکتورهای تغذیه ای مانند استفاده از میوه و سبزیجات به علت وجود ویتامین های C و E و مصرف ویتامین A با کاهش ریسک سرطان دهان در ارتباط است.

بیشتربخوانید... لمینت دندان اقساطی

درمان سرطان دهان چیست؟

هدف اصلی از درمان، بهبود بیمار مبتلا به سرطان است. درمان انتخابی بستگی به عوامل متعددی مانند: انواع سلول و درجه تمایز سلول ها، محل و اندازه ضایعه، درگیری غدد لنفاوی، درگیری موضعی استخوان، حضور متاستاز، توانایی حفظ عملکرد دهانی-حلقی شامل تکلم ، بلع و زیبایی دارد. جراحی و رادیو تراپی در معالجه سرطان دهان کاربرد دارند. شیمی درمانی به عنوان روشهای درمانی اصولی جراحی و رادیو تراپی مورد استفاده قرار میگیرد و به عنوان درمان استاندارد برای کنترل بیماری پیشرفته کمک کننده است.

رفرنس

 





:: موضوعات مرتبط: سلامت دهان و دندان , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com